Dersin Adı | Tıbbın Klinik Temelleri V |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
CBM 301 | Güz | 2 | 2 | 3 | 4 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Zorunlu | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Öğrencilerin klinikte kullanacakları seçilmiş bazı teknik beceriler ve kritik düşünme / klinik akıl yürütme becerilerinin kazandırılmasıdır. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Bu ders, klinik uygulamalarda kullanılacak olan bazı seçilmiş teknik beceriler ile kritik düşünme / klinik akıl yürütme becerilerini içerir. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | X |
Uzmanlık/Alan Dersleri | ||
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Fizik İnceleme: Genel | 1. Bickley, Lynn S. , and Peter G. Szilagyi. "Overview : Physical Examination and History Taking." Chap. 1 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 3-24. 2001 Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, 2013. |
2 | Fizik İnceleme: Baş- boyun-Cilt-saç-tırnak | 1. Bickley, Lynn S. , and Peter G. Szilagyi. "The Skin, Hair and Nails." Chap. 6 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 171 - 205. 2001 Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, 2013. 2. Bickley, Lynn S. , and Peter G. Szilagyi. "The Head and Neck." Chap. 7 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 205 - 93. 2001 Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott |
3 | Fizik İnceleme: Kardiyovasküler Sistem 1 | 1. Bickley, Lynn S. , and Peter G. Szilagyi. "The Cardiovascular System." Chap. 9 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 333 - 405. 2001 Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, 2013. |
4 | Fizik İnceleme: Kardiyovasküler Sistem 2 | 1. Bickley, Lynn S. , and Peter G. Szilagyi. "The Cardiovascular System." Chap. 9 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 333 - 405. 2001 Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, 2013. |
5 | Klinik akıl yürütme | 1. Bickley, Lynn S., and Peter G. Szilagyi. "Clinical Reasoning, Assessment, and Recording Your Findings." Chap. 2 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 25-54. Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, 2013. 2. Sox HC, Higgins MC, Owens DK. Medical Decision Making. 2nd ed. UK: Wiley-Blackwell; 2013. 364 p. 3. Kassirer JP, Wong JB, Kopelman RI. Learning Clinical Reasoning. 2nd ed. UK: Wolters Kluwer; 2009. 352 p.. |
6 | 1.Ara Sınav | |
7 | Fizik İnceleme: Solunum Sistemi | 1. Bickley, Lynn S. , and Peter G. Szilagyi. "The Thorax and Lungs." Chap. 8 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 293 - 333. 2001 Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health Lippincott Williams & Wilkins, 2013. |
8 | Fizik İnceleme: Üriner Sistem | 1. Bickley, Lynn S. , and Peter G. Szilagyi. "Male Genitalia and Hernias." Chap. 14 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 519 - 39. 2001 Market Street, Philadelphia: Wolters |
9 | Fizik İnceleme: Kas İskelet Eklem Sistemi | 1. Bickley, Lynn S. , and Peter G. Szilagyi. "The Musculoskeletal System." Chap. 16 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 597 - 664. 2001 Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, 2013. |
10 | Klinik akıl yürütme | 1. Bickley, Lynn S., and Peter G. Szilagyi. "Clinical Reasoning, Assessment, and Recording Your Findings." Chap. 2 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 25-54. Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health Lippincott Williams & Wilkins, 2013. 2. Sox HC, Higgins MC, Owens DK. Medical Decision Making. 2nd ed. UK: Wiley-Blackwell; 2013. 364 p. 3. Kassirer JP, Wong JB, Kopelman RI. Learning Clinical Reasoning. 2nd ed. UK: Wolters Kluwer; 2009. 352 p. |
11 | 2. Ara Sınav | |
12 | Fizik İnceleme: Oral kavite incelemesi ve diş bakımı | 1. Bickley, Lynn S. , and Peter G. Szilagyi. "The Head and Neck”; Chap. 7 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 205 - 93. 2001 Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health Lippincott Williams & Wilkins, 2013. |
13 | Fizik İnceleme: Gastrointestinal Sistem 1 | 1. Bickley, Lynn S. , and Peter G. Szilagyi. "The Abdomen." Chap. 11 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 433 - 89. 2001 Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, 2013. |
14 | Fizik İnceleme: Gastrointestinal Sistem 2 | 1. Bickley, Lynn S. , and Peter G. Szilagyi. "The Abdomen." Chap. 11 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 577 – 97. 2001 Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, 2013. |
15 | Klinik akıl yürütme | 1. Bickley, Lynn S., and Peter G. Szilagyi. "Clinical Reasoning, Assessment, and Recording Your Findings." Chap. 2 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 25-54. Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, 2013. 2. Sox HC, Higgins MC, Owens DK. Medical Decision Making. 2nd ed. UK: Wiley-Blackwell; 2013. 364 p. 3. Kassirer JP, Wong JB, Kopelman RI. Learning Clinical Reasoning. 2nd ed. UK: Wolters Kluwer; 2009. 352 p. |
16 | Fizik İnceleme -Geriatrik | 1. Bickley, Lynn S., and Peter G. Szilagyi. "The Older Adult" Chap. 20 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 945-60. Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, 2013. |
17 | Klinik akıl yürütme | 1. Bickley, Lynn S., and Peter G. Szilagyi. "Clinical Reasoning, Assessment, and Recording Your Findings." Chap. 2 In Bates’ Guide to Clinical Examination and History Taking, 25-54. Market Street, Philadelphia: Wolters Kluwer Health | Lippincott Williams & Wilkins, 2013. 2. Sox HC, Higgins MC, Owens DK. Medical Decision Making. 2nd ed. UK: Wiley-Blackwell; 2013. 364 p. 3. Kassirer JP, Wong JB, Kopelman RI. Learning Clinical Reasoning. 2nd ed. UK: Wolters Kluwer; 2009. 352 p. |
18 | 3. Ara Sınav |
Ders Kitabı |
|
Önerilen Okumalar/Materyaller |
|
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | ||
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | ||
Portfolyo | ||
Ödev | ||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | ||
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 3 | 60 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 60 | |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 40 | |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 18 x teorik ders saati) | 18 | 2 | 36 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 18 x uygulama/lab ders saati) | 18 | 2 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 18 | 1 | 18 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | |||
Portfolyo | |||
Ödev | |||
Sunum / Jüri Önünde Sunum | |||
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 3 | 6 | |
Final Sınavı | 1 | 12 | |
Toplam | 120 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | İnsan bedeninin normal yapı ve işlevlerini; moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde açıklar, bunları bireylerin sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik (beslenme, egzersiz, aşılama, ruh sağlığı, vb.) öneri, uygulamalar ve klinik durumlar ile ilişkilendirir | X | ||||
2 | Hastalıkların mekanizmalarını moleküler, hücresel, doku, organ ve sistem düzeylerinde tanımlar; bunları hastalık bulguları, tanı ve tedavi yaklaşımları ile ilişkilendirerek kanıta dayalı kararlar verir. | |||||
3 | Tıbbi karar verme sürecinde etik ilkeler, bilimsel gerçekler, yasal düzenlemeler ile hastanın biyopsikososyal ve kültürel özelliklerini göz önüne alır. Yasalar ve sağlık hizmeti sunumu uygulama standartları çerçevesinde, hastaların özerkliğine, hasta bilgilerinin gizliliğine önem verir ve saygı gösterir. | X | ||||
4 | Tıbbi hataları en aza indirmek için hasta güvenliğini önceler, risk değerlendirmesi yapar, gerekli önlemleri alarak tıbbi uygulamaları gerçekleştirir ve kayıt altına alır. | X | ||||
5 | Sağlık çalışanları, hastalar ve hasta yakınları ile saygıya dayalı, yapıcı, dil, inanç, ırk ve kültürel özelliklere saygı, empati ve özen temelinde şekillenen, güvene dayalı, açık ve etkin bir iletişim kurar. | X | ||||
6 | Hastaların değerleri, inançları, öncelikleri ve gereksinimlerini gözeterek kanıta-dayalı seçenekler sunar ve tıbbi karar verme sürecine katar. | X | ||||
7 | Gezegenimizin sunduğu kaynakları korur. Bunların birey ve toplum sağlığı üzerine olan etkilerini gözeterek sağlıklı yaşam biçimlerini yaygınlaştırmayı ve sağlığı olumsuz etkileyen faktörleri gidermeyi görevi sayar. | X | ||||
8 | Güncel, geçerli ve güvenilir bilgilere teknolojiyi etkin kullanarak ulaşır; bu bilgileri eleştirel olarak değerlendirerek, problemlerin çözümü, kanıta dayalı tıbbi karar verme süreci, hastalıkların önlenmesi, tanısı ve yönetimi için kullanır. | X | ||||
9 | Sağlık alanında bilimsel bilgi üretmek üzere sorunları tanımlar, hipotez oluşturur, araştırma ve ekip çalışması yapar, sonuçlarını analiz ederek bilgiyi paylaşır. | X | ||||
10 | Kendi performansını değerlendirerek ve geri bildirim alarak, geliştirmesi gereken yönlerini ve geliştirme seçeneklerini belirler; bir plan dâhilinde uygular. | X | ||||
11 | Kişisel sağlığına, güvenliğine ve görünüşüne önem verir, gerekli önlemleri alarak meslektaşlarına ve topluma örnek olur. | X | ||||
12 | Yaşam boyu öğrenme ilkeleri çerçevesinde, tıbbi bilgilerini ve kendini sürekli olarak yeniler. | X | ||||
13 | Sağlık alanında edinmiş olduğu profesyonel bilgi, görüş, deneyim ve değerlendirmelerini çeşitli iletişim araçları kullanarak, kurumlar, meslektaşları ve toplumla paylaşır. Sağlık savunuculuğu yaparak, sağlığın korunması ve iyileştirilmesi amacıyla politikaların geliştirilmesine katkı sağlar. |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest